Sunnuntain
Hesarissa 21.5. oli Satu Vasantolan kolumni otsakkeella: ”Luokkahyppy voi myös
kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan”.
Pikkukaupungissa
duunariperheessä kasvanut sukunsa ensimmäinen maisteri kertoi havainnoistaan,
miten ”luokkaero tehtiin suvussani näkyväksi, sanottiin ääneen, että en kuulu
sinne, mihin hän ja koko muu suku kuuluvat”.
Hän kertoi
olevansa ”luokkaretkeilijä”, jonka seurauksena on menettnyt yhteenkuuluvuuden
sukuun ja se on tuonut tunteen ”välitilasta, siitä ettei kuulu oikein mihinkään”.
Vasantola
viittasi myös tutkija Mari Käyhkön Sosiologia-lehdessä julkaistuun
kirjoitukseen ”duunaritaustaisista maisterisnaisista ja siitä, mitä
sivuvaikutuksia kouluttautumisella on heille ollut”.
Tutkittavat kuvailevat
elävänsä kahden maailman välissä. Seurauksena on yksin jäämistä, suvun avointa
irvailua koulutukselle, joka voidaan nähdä suorastaan petturuutena. Ja jollei
häntä nähdäkään ”outonalintuna”, voi keskustelu tyrehtyä, koska ei löydy
yhteistä ymmärrystä kuvaamaan omaa työtä tai opiskelua.
Vasantola vertaa
omaa sosiaalista nousuaan - josta käyttää mieluummin sanaa ”siirtymä” – uusine
kielineen ja tapoineen ulkomaille muuttoon, missä ”kotiin on usein ikävä”.
Omien
havaintojeni mukaan jotkut ratkaisevat tämän ikävän tunteen ja kahden maailman ongelman hylkäämällä
täydellisesti entisen elämänsä, mikä puolestaan johtaa herkästi juurettomuuteen
tai nousukasmaiseen elämään.
Ensimmäinen
Vasantolan tekstiä kommentoinut ei pitänyt kirjoittajan asenteesta ja kysyi: ”Mikä
tässä oli se ongelma? Kenen syytä se on?”
Meillä on
ilmeisesti totuttu siihen, että kun joku asia otetaan esille ja siitä halutaan
puhua, että jossain on ongelma ja siihen pitää löytää syyllinen. Maailmasta lienee
oikeus tehdä havaintoja, ilman että ottaa aina kantaa puolesta tai vastaan.
Vasantolan
havainto oli mielenkiintoinen ja herätti tuttuja tuntemuksia, vaikkakin toisista
syistä. Kirjoitin jo aiemmin havaintojani tänne blogiini kotipaikan
merkityksestä, mutta eri vinkkelistä. Monessa paikassa olleena tuo ”väliinputoaminen”
on itsellekin hyvin tuttua, eikä se lähtökohtaisesti ole ongelma.
Sitä Vasantolan
tekstin kommentoijakin sanoi (tosin asian vierestä, koska Vasanta ei kirjoittanut siitä, mitä tunteita nykyinen yhteisö herättää, vaan entinen), että ”aina ja joka paikassa erilaisista syistä
ihmiset ovat joutuneet uusissa ympäristöissä aluksi altavastaajiksi kunnes
oppivat uudet pelisäännöt ja saavuttavat sosiaalisen aseman uudessa yhteisössä”.
Aivan totta, mutta
luulisi, että kommentoijakin osaisi vastata omaan kysymykseensä, että tuossa se
ongelma voi juuri ollakin. Parhaalla tahdolla, uusien ja vanhojen pelisääntöjen
osaamisellakaan et välttämättä saavuta uudessa (asemiinsa sementoidussa) ympäristössä
koskaan tasa-arvoista sosiaalista asemaa, koska poikkeat uutena joukosta tai sinut
nähdään jopa uhkana varsinkin jos haluat hämmentää seisovaa vettä. Ja entisessä ympäristössäsi olet sen asemasi menettänyt, koska olet "hylännyt" halutessasi opiskella joksikin muuksi. Mutta onhan toki
se hyljitynkin asema sosiaalinen asema. Ja heikot sortukoot elon tiellä...
Havaintojen
tekeminen on parempi harrastus kuin ennakkoluulojensa vahvistaminen ja sokea
usko omaan totuuteen. Elämä on monomutkainen vyyhti, jossa riittää
selvitettävää. Yhden langan päässä roikkuminen ja meuhkaaminen kiristää vain
kerää eikä johda mihinkään. Asioilla on yhteytensä ja niitä on syytä nostaa
esille.
Ja jos joku, tai
vaikka itsekin kirjoitan havaintoja yhdestä asiasta, se ei tarkoita, että niitä
vertaa tai pitäisi verrata siinä yhteydessä mihinkään muihin asioihin. Jos joku
kirjoittaa rahojen satsaamisesta nuorten mielenterveyteen, toinen kysyy heti
entä vanhustenhoito? Jos kirjoittaa lisävarojen suuntaamisesta vanhustyöhön,
joku älähtää, että ja nuoretko saa sitten jättää heitteille. Se on turhaa vänkäämistä.
Vertailu on ihan oma lajinsa.
Kellä tahansa on oikeus
tehdä havaintoja tärkeäksi katsomistaan asioista ja nostaa niitä esille. On
toiset tahot, jotka näistä viipaleista niin halutessaan katsovat kasaan
jonkinlaisen kokonaisuuden. Asioita on turha laittaa vastakkain, toisten saama
hyvä ei ole itseltä pois.
Me olemme luoneet ympärillemme pirstaleisen ”luokkayhteiskunnan”,
joka on täynnä yksilöitä, ja jossa on yhä enemmän meitä ja heitä, loputtomiin. Mitä
enemmän tietoa on tarjolla, sitä vähemmän näemme enää kokonaisuuksia. Tuntuu
kuin planeetta, jolle synnyimme olisi vaihtunut joksikin toiseksi. Jokainen
meistä on joutunut jonkinlaiseen välitilaan ja siitä tilasta on tullut meille pysyvä
tila.
Vesantolan näkemystä ei ole syytä yleistää. Maanviljelijäksi lapsena kasvatettuna en ole tuntenut vierautta ollessani vuosikausia myyjänä, metallityömiehenä, opiskelijana, aivotutkijana,sairaalakemistinä tai uskovana. Minuun on suhtauduttu mielestäni kaikissa näissä lokeroissa kuten kehen tahansa muuhun henkilöön. Ongelma on mielestäni asetettava toisin päin: miten minä itse suhtaudun nykyisessä tai entisissä lokeroissani tai kuplissani oleviin henkilöihin.
VastaaPoistaKoin että se olikin subjektiivinen havainto, jota hän peilasi vielä toisen tutkijan materiaaliin. Ja paljon on jokaisen omasta asenteesta kiinni kokemukset, minulla on ihan samat tunnelmat kuin sinullakin noin 50 työpaikasta esimerkiksi, että oma paikka on löytynyt heti ensimmäisistä päivistä alkaen. Ja kysymykset (käyttäisin mieluummin sitä sanaa kuin ongelmaa) on hyvä aina asettaa toisinkin päin. Kun oma asenne toisia kohtaan (ja oma itsetunto) on kohdillaan hyvä tulee. En kuitenkaan usko, että kaikki ovat samassa onnellisessa tilanteessa kuin me, niin siksi tätäkään näkemystä ei liene syytä yleistää :)
VastaaPoista