perjantai 31. maaliskuuta 2023

Karin katsaus kaikkeen osa 3

 Onnellinen köyhä ilman syyllisyyttä ja häpeää

Nyt vaalien alla julkisuudessa on keskusteltu (mm. HS 31.3.) paljon köyhyydestä ja toimeentulosta. SAK julkaisi juuri professori Juho Saaren kanssa tekemänsä tutkimuksen, missä selvittiin, miten duunarityötä tekevän palkka riittää elämiseen. Huonosti. Yksi asiaa selvittävistä kysymyksistä oli, mikä vaikutus 250 euron käteen jäävän palkan vähennyksellä olisi toimeentuloon. Vastaavasti kysyttiin, miten 250 euron lisäys siihen vaikuttaisi. Johtopäätös oli, että duunareiksi itsensä kokevista reilusta miljoonasta kolmannes on vähintäänkin melko suuressa köyhyysriskissä. Luku on suuri kun muistetaan, että Suomen kansasta joka kymmenes elää muutenkin tukien varassa. Köyhä mutta onnellinen kansa?

Jos omista tuetuista nettotuloistani vähennettäisiin 250 euroa, minulle jäisi käteen noin 50 euroa elää kuukausi kunniallisesti. Keskimäärin tämän tasoista taloudellista tilaa minulla on jatkunut pienin poikkeuksin jo 20 vuotta. En häpeä tätä köyhäilyäni, päinvastoin, olen siitä ylpeä, että olen kuitenkin pitänyt nokkani pinnan yläpuolella. Olen onnistunut olemaan ryssimättä talouttani perusteellisesti, olen vain lievästi velkaantunut, mutta sitäkin velkaa tuloillani on mahdoton lyhentää. Minulla on edelleen luottokortti ja välillä erikoistarpeissa turvaudun ystävieni apuun. Joudun myös myymään vähäistä omaisuuttani (kirjoja, levyjä) pieniin taloudellisiin tarpeisiin saadakseni vaikka ruokailuun kuuluvan punaviinini ja joskus itse ruuankin.

Onneksi minulta puuttuu joitain ominaisuuksia, kuten pessimismi, introverttius, huolissaan olo ja taipumus alakuloisuuteen. Ehkä ”heikkoudesta” vahvuuden tekeminen on myös tietoista. Ok, olen virallisesti työtön, pian virallisesti niin sanotussa eläkeputkessa, mutta harrastusmielessä toimelias. Ok, epäsuotuisista FH-Pohjois-Karjala-geeneistäni huolimatta olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, koska kuntoiluun kuten luovuuteenkin voi keskittyä edullisimmillaan myös ilman rahaa. Olisi silti erittäin tervetullutta, jos kuukausituloni lisääntyisivät 250 eurolla. Siinähän olisi jo valtaosa edullisimman suksipaketin ja monojen hinnasta. Sillä voisi saada uusia vaatteita, tai korjata kitaravahvistimen, ostaa muutaman kokoelmista puuttuvan kirjan. Voisin sillä rahalla käydä jopa kerran viikossa ammattiteatterissa tai konsertissa, jotka kiinnostuksestani huolimatta on pitänyt karsia elämästäni lähes olemattomiin. Ehkä voisin käydä kerran kuukaudessa ruokakulttuurista kiinnostuneena ulkona syömässä sen sijaan että kokkaan terveellisestä kasvisruokaa mahdollisimman edullisesti pelkästään kotona. Jospa en jossittelisi. Tähän on tultu kuitenkin pääosin omien valintojeni takia.

Koen olevani ihminen, joka teen itselläni empiiristä ihmiskoetta, kuinka selviytyä elämästä onnellisena köyhänä ilman syyllisyyttä tai häpeää. En syytä tilastani itseäni enkä yhteiskuntaa. Olkoon testattu arvoni työmarkkinoilla rikkaasta työhistoriastani huolimatta kehno. Olkoon niin, että liian rikas työkokemukseni estää pääsyn hanttihommiin, joita on muutenkin yhä vähemmän tarjolla. Olkoon niin, että ilman edes alimman korkea-asteen tutkintoa en näinä päivinä enää pääse niihin hommiin, joita olen elämäni varrella tehnyt. Ikärasismiahan meillä ei ole, niin siitä en sano mitään. Minulla olisi vielä paljon annettavaa työrintamalla ja yrittäjäksi ryhtyisin heti, kun minulla olisi turvanani tuhannen euron käteen jäävä kansalaispalkka. Sitä odotellessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti