Asioiden
pohtiminen on eräänlainen itselle asetettu elämäntehtävä, jota olen toteuttanut
muodossa jos toisessa jo vuosikymmenien ajan. Se alkoi 70-80-luvuilla kantaaottavien
laulujen kirjoitteluna, laajentui 90-luvulla näytelmien ja aforismien
kirjoittamiseksi ja sai 2000-luvulla rinnalleen kolumnit, lehtijutut ja
blogitekstit.
Vaikka osa noista
yllämainituista voi sijoittua samaan laatikkoon novellien ja muiden enemmän
mielikuvitusta ja luovuutta kuin pohdintaa ja kannanottoa sisältävien tekstien
joukkoon, on suurin osa kirjoittamisestani kommentoinut jollain tavoin elämää,
maailmanmenoa ja ihmisen touhuja. Kriittinen mieleni on kysynyt, miksi elämämme
niin kuin elämme.
Paljon tekstieni
sisällöstä on ollut epämääräistä vapauden kaipuuta, rutiinien rikkomisen
välttämättömyyttä, ylösalaisin katsomisen taitoa, toisin ajattelua ja
jopa jonkinasteiseen kapinaan tai hulluuteen yllyttämistä.
Samaan aikaan oma
elämä on ollut jatkuvaa vaellusta uusille sijoille, elämää monine eri elämineen
eri ympäristöissä, joskin ihan yhteiskunnan luomien normien puitteissa.
Monelle järkevällä ihmiselle, ja itsellekin heidän joukossaan, tämä on voinut
näyttää käsittämättömältä haahuilulta.
Nyt minusta
tuntuu, että olen löytänyt tälle kaikelle selityksen. En löytänyt sitä mistään
psykiatrin sohvalta enkä tohtorin vastaanotolta tai itsehoito-oppaan sivulta
vaan kirjasta, joka olisi syytä jokaisen ihmisen lukea ainakin kahteen kertaan
ja vasta sitten sijoittaa se sinne perheraamatun viereen.
Puhun
israelilaisesta Yuval Noah Hararista ja hänen kirjastaan Sapiens (A Brief
History f Humankind). Sen luku on vasta puolivälissä mutta ensi sivuiltaan lähtien se
on vienyt mukanaan. Tämän jälkeen odottaa vuoroaan hänen seuraava aiheeseen
liittyvä kirja Homo Deus A Brief History of Tomorrow.
Sapiens kirjasta
aiemmin lukemaani kritiikkiin viittasin myös Suonna Konosen tammikuussa tekemässä
Karjalaisen haastattelussa oman kirjani julkaisun yhteydessä. Koska Suonna
hieman oikaisi runsasta sanavirtaani lehden sivuille siirtäessään, jäi juttuun
ajatus, jossa väitän niiden mokanneen, jotka ovat asettuneet maanviljelijöiksi.
Yksi aikalaisviljelijä siitä minulle älähtikin.
Se moka onkin Hararin
väite, mutta hän puhuu tietenkin historian hämärässä, noin 12 000 vuotta ennen
ajanlaskua tapahtuneesta metsästäjä-keräilijä -heimojen aloilleen asettumisesta
pysyvien viljelyspaikkojen luomiseksi. Kun lukee Sapiens kirjasta sen toisen
luvun, The Agricultural Revolution, on perustelut vastaansanomattomat. Ihminen
lankesi omaan ansaasta. Se lisäsi työmääräänsä hurjasti, teki ravinnostaan
yksipuolisempaa ja köyhempää ja tuli alttiimmaksi taudeille ja luonnon
katastrofeille.
Asettuminen
lisäsi väestönkasvua ja sitä enemmän ihminen joutui työtä tekemään ruokkiakseen
kaikki suut. Liikakansoituksen lisäksi tuli jatkuvat taistelut reviireistä.
Samalla ihmiselle hyödylliset eläimet
alistettiin brutaalisti omaan käyttöön. Ihminen kesytti siihen saakka
ravintoketjussa pienessä roolissa olleen vehnän peltoonsa, mutta käytännössä
tämä tänä päivänä maailman levinnein kasvi alistikin ihmisen aloilleen.
Kun ihminen oli raatanut
alati edessään pakenevan paremman tulevaisuuden puolesta muutaman sukupolven
ajan, se unohti menneisyytensä vapaana vaeltajana, joka oli nauttinut rikasta
ja monipuolista ravintoa, ollut hyväkuntoinen ja oletettavasti ihan pienessä
yhteisössä elämästään nauttiva ihminen.
Aloilleen
asettuminen kasvatti yhteisöt niin isoiksi, että niiden hallitsemiseen alettiin
tarvita mielikuvituksellisia tarinoita ja myyttejä, sopimuksia, sääntöjä,
asioita joita ei oikeasti ole edes olemassa. Ei niitä ole vieläkään, mutta
niiden mukaan me yhä elämme. Mihin perustuvat oikeasti valtakuntien tai
tonttien rajat? Työajat? Puolueet? Yhtiöt? Raha? Verotus? Jääkiekon säännöt? Tämä lista
on loputon.
Kirjoitus- ja
lukutaitokin kehittyi, että näitä ei perimässämme olevia asioita pystyttiin
hallitsemaan. Kenenkään muisti ei riittänyt loputtomiin eikä kuoleman
tapauksessa aivojen sisältö ollu siirrettävissä seuraavalla henkilölle. Omalla
tavallaan ihminen olisi pärjännyt ilman kaikea tätä ylimääräistä, koska kaikki
ne säännöt, lait, käytännöt ja keinot sekä erityisesti peloitteet, joilla ihmisiä on haluttu pitää
ruodussa ja hallita on johtanut valtavaa epätasa-arvoon, jossa toiset ovat olleet
ylhäisiä ja vapaita ja toiset on alistettu esimerkiksi orjiksi.
Eikä tämä kuvio
ole niin ratkaisevasti sitten maanviljelyn vallankumouksen muuttunut. Kaikkialle
minne vahvimman oikeus ja valta on asettunut, se on tuonut sinne omat
mielikuvitukseen perustuvat systeeminsä ja tuhonnut alkuperäisväestön luomat
kuviot. Ajatellaanpa tämän suuren aikajanan rinnalla, että joissain valtioissa
naiset ovat saaneet äänestää jo noin sata vuotta. Apartheid päättyi
Etelä-Afrikassa 1991!
Eikö tästä
kaikesta voisi päätellä, että on aika luonnollista, jos joku tuntee edelleen
jonkinlaista luontaista vastenmielisyyttä enemmistöjä ja heidän luomiaan
sääntöjä kohtaan tai vastentahtoisuutta aloilleen asettumista kohtaan? Varsinkin
nykyaikana, jolloin kaikkia ihmisiä ei enää tarvita, meidät jostain syystä
halutaan edelleen pitää kontrollissa.
Tämän kirjan
ansiosta näyttää hyvin luontevalta ihmisen pyrkimys kyseenalaistaa ”totuuksia” ja
kulkea vastavirtaan tai rimpuilla irti oravanpyörästä kohti epämääräistä
vapautta. Koska ihminen kantaa pitkää perimää, niin osalla meistä tuo paikasta
paikkaan vaeltavan metsästäjä keräilijän geeni täytyy edelleen olla. Mutta niin
hän kuin kaikki muutkin tietävät, ettei paluuta enää ole. Eikä tilaa. Joku omistaa kaiken
maan, veden ja ilmankin. Vaeltaja voi tehdä vain omia pieniä ratkaisujaan ja toteuttaa
omaa vaeltajan viettiään ja antaa ihmiskunnan jatkaa kulkuaan kohti omaa mahdottomuuttaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti