torstai 13. huhtikuuta 2023

Karin katsaus kaikkeen osa 7

 Hyödyllisten idioottien aika

Meillä on ”koulupakko”, meillä on ”pakkoruotsi” ja käytännössä meillä on myös pakkomatematiikka, sillä todistuksessa sen painoarvo mihinkään muuhun numeroon verrattuna on niin massiivinen, ettei juuri minkään opinahjon ovi avaudu ilman matematiikkaa. Seuraavaksi meidän pitää kehittää pakkolukeminen. Ainakin me alamme olla sen pakon edessä, että jotain meidän yhteiskuntamme ja koululaitoksellemme pitää sille tehdä, sillä koulun opetuksilla ja elämällä jota todellisuudessa elämme alkaa olla yhä vähemmän yhteistä.

Moni elää jo siinä harhassa, ettei koulutusta tarvitse ollenkaan, koska minäksi voi tulla ilman kouluakin. Minä olen minä enkä muuta tarvitse, no – älypuhelimen, mutta en muuta. No – myös sen ringin ihmisiä, joiden kanssa vaihtaa naamakuvia ja TikTok vinkkejä. Pitää pysyä mukana, pitää pystyä puhumaan samaa kieltä, ymmärtämään samoja pääosin merkityksettömiä asioita, ja niin ainoastaan niillä on merkitystä, ei oikealla tiedolla tai yleissivistyksellä. Koulun ja vanhempien sijaan nuoria kasvattaa valikoiden tietävät tai tietämättömät agitaattorit tai yhteen asiaan keskittyvät fakki-idiootit. Onko yhteiskunta, koulu tai vanhemmat käyneet tietoisesti vastahyökkäykseen näitä asioita vastaan? Ei. Minkä ääressä nuoret ja nuoret aikuiset viettävät eniten aikaa? Älylaitteidensa ja sen avulla oman ja kaverien naamakuvien kanssa. Ehkä joku perinteinen TV-sarja vielä koukuttaa, mutta sekin enemmän älylaitteen kuin televisiolaitteen kautta. Pitäisikö olla jo huolissaan?

Minkälaisen pohjan tämä luo tulevaisuudelle, ja samalla tuleviin päättäjiin? Heidän kykyynsä tehdä itsenäisiä päätöksiä, kun mistään ei voi jäädä ulos, ettei menetä kavereitaan, ja tehdäänkö kaikki päätökset edelleen vain kavereiden kanssa? Seuraako tästä korruption uusituleminen ja jos ei, seuraako siitä täydellinen eristäytyminen ja itsensä hylkiöksi tuntemisen tunne? Syvällisistä ja sivistävistä mielipiteistä tai näkemyksistä lienee turha edes mainita. Missä välissä ne olisivat ihmiseen yhtäkkiä putkahtaneet? Onko katastrofi enää vältettävissä?

Jossain jutussa vanhempi kertoi innokkaasti kirjoja lukeneen lapsensa lopettaneen kirjojen lukemisen sinä päivänä, kun tämä sai älypuhelimen. Sen vastapainona oli juttu, missä perhe ja sen lapset asuivat ilman älylaitteita ja jopa ilman sisävessaa. Ei se itsessään lisää sivistystä, mutta elämässä selviytymisen kykyihin ja oman pään käyttöön sillä on varmasti vaikutusta. Tietoa löytyy vielä vanhanaikaisemmilla tavoilla, kirjoista, kirjastoista tai kirjakaupoista hankituilla. Niissä tarjotaan tiedollisia kokonaisuuksia, analyyseja maailmasta ja ihmisestä. Jo muutamalla oleellisella perusteoksella saa melkoisen henkisen pääoman. Onko ihmiset oikeasti sitä mieltä, ettei tätä enää tarvita?

Meidän ainoa tehtävämme maan päällä ei voi olla, että täyttäisimme sen idiooteilla. Me tarvitsemme esiintymistaitoa, puhe- ja kirjoitustaitoa. Agitaattoreilla ja diktaattoreilla sitä yleensä on, sillä heidän menestyksensä perustuu juuri siihen, että kansa pysyy tyhmänä. Kansan pään voi täyttää toissijaisella ja vahingollisella tiedolla, eivätkä he itse sitä edes huomaa. Tätä kohti mennään yhä kovempaa kyytiä. Niin kuin maailman tuloista yli puolet menee kymmenelle prosentista ihmisiä, samalla tavoin kaikki ”tarvittava tieto ja totuus” alkaa olla yhä pienemmän joukon hallussa. Enää valtiot eivät kasvata tykinruokaa, vaan erinäisten vapaiden markkinavoimien ja helppoheikkien työn alla ovat hyödylliset idiootit.  

(Sinun kuuluukin epäillä, että joskohan näin on. Mikä minä olen mitään sanomaan, kunpahan heittelin vain `musta tuntuu´ olettamuksia ilmaan kuin mikäkin helppoheikki.) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti